VEJLEDNING FOR DK.FORBRUGER


1. Gruppen beskaeftiger sig med forbruger-forhold i vid forstand.
Forbruger-forhold er forhold, hvor der foreligger (kunne foreligge)
en ydelse (en vare eller service) og altsaa en ydelses-udbyder og en
ydelses-modtager.

I dk.forbruger kan forbrugerne for foerste gang diskutere i et
faelles forum uden redaktionelle filtre og publikationsforsinkelse.
Her kan man komme med ros og ris, anbefalinger og advarsler mht.
virksomheder, myndigheder, bestemte varer, reklamers og tilbuds
udformning etc.

Som bidragsyder til dk.forbruger skal man huske, at fortjent ros ofte
er ligesaa vigtigt, som fortjent ris.
Som laeser af dk.forbruger skal man huske, at ros kan vaere skjult
reklame og ris kan udspringe fra en konkurrent.

Bidragsydere opfordres til at anfoere produktnavn, varetype,
firmanavn eller andet noegleord i overskriften (Subject).
Det goer det lettere for interesserede at finde indlaegget frem
senere.


I dk.forbruger kan man for eksempel diskutere:

A. Forbrugerforhold i forbindelse med vareindkoeb, reparationer,
restauranter, hoteller, det offentlige, banker, revisorer,
ejendomsmaeglere, teleselskaber, EDB-udbydere, nyhedsformidlere,
transport- og rejseselskaber etc.

B. Forbrugerens retsstilling, herunder garanti-ordninger, klageret,
koebe-, aftale- og leje-lovene.
En jurist, som skriver et (meget velkomment) indlaeg i egenskab af
jurist, bedes markere dette.

C. Kvalitet, herunder varedeklarationer, serviceniveau og oplevelser
af forskellige typer af forbrugs- eller koebssituationer.

D. Priser, herunder rabat-ordninger, indkoebsforeninger,
bruger-betaling, bank-renter og -gebyrer.

E. Forbrugervejledning, henvisninger til artikler, resumeer af
test-resultater.

F. Dk.forbruger vil ogsaa vaere stedet, hvor man beder om andres
erfaring, inden man selv gaar ud paa markedet efter en bestemt
ydelse/vare. ("Hvad skal jeg sikre mig?").

G. Advarsler: I dk.forbruger kan man advare andre mod farlige varer,
ufine forretningsmetoder eller vildledende reklame.
(Se nedenfor om injurier!)

H. Efterlysning af ligestillede mhp. samlet indsats.
("Folk, som har erfaringer med firmaet Lurifax a/s bedes kontakte
mig")


2. Politiske indlaeg, som ikke direkte vedroerer et forbruger-forhold,
hoerer hjemme under dk.politik.
Eksempel: Skatteregler og -afgoerelser hoerer under dk.politik,
hvorimod skattevaesenets service-niveau hoerer under dk.forbruger.


3. Bidragsydere til dk.forbruger er naturligvis selv ansvarlige overfor
injurie-lovgivningen. Paastande boer vaere dokumenterbare.
Haendelsesforloeb boer beskrives af den, der har oplevet det.
Hvis du er vred, saa vent et par dage med dit indlaeg til
dk.forbruger.
Hvis du ikke er istand til at dokumentere en negativ kritik, men
alligevel vil advare andre, saa brug formen: "Hvis nogen overvejer at
koebe X-vare eller handle med Y-butikken, saa kontakt mig."
Derefter kan du kommunikere ikke-offentligt med interesserede.


4. Dk.forbruger er under ingen omstaendigheder tiltaenkt nogen som helst
form for reklame.
Aabenbar eller skjult reklame vil blive opfattet som brud paa
netiketten og kan medfoere staerk misbilligelse og saerdeles daarlig
reklame.


5. En virksomhed/institution kan svare en forbruger i dk.forbruger
(Evt. gennem en anden Internetbruger, hvis virksomheden ikke selv
har adgang til nettet). Det skal da klart fremgaa, at man
repraesenterer virksomheden.


6. Dk.forbruger kan indeholde meddelelser fra:

a. forbrugere, den primaere intention

b. forbruger-institutioner, f.eks. Forbrugerraad/styrelse

c. informationstjenester, f.eks. Statens Informationstjeneste

d. forbruger-grupper, f.eks. info om groenne varer
test-resultater
farlige varer
stjerner og kokkehuer

e. virksomheder/institutioner, som svar til en forbruger.

***********************************************************************
Ovenstaaende vejledning og retningslinier er blevet til efter oplaeg
fra undertegnede og diskussion paa den danske del af Internet.

Niels Foldager Marianne Attle
foldager@inet.uni-c.dk attila@login.dknet.dk
***********************************************************************